Vragen en antwoorden ALV 17-04-2021

Onderstaand treft u de vragen en de antwoorden aan die door leden van Piccardthof aan het bestuur zijn gesteld ter voorbereiding op de Algemene Leden Vergadering van zaterdag 17 april 2021. Het kan zijn dat op dit moment nog niet alle vragen door het bestuur zijn/kunnen worden beantwoord.

Vraag:
Is er ook contact met de bewoners van de Buitenhof over de geluidsoverlast van de A7?
https://www.dvhn.nl/groningen/Eindelijk-erkenning-voor-geluidsoverlast-A7-in-geplaagde-wijk-Buitenhof-in-Groningen-maar-komt-er-ook-een-oplossing-voor-de-bewoners-26743167.html
Het lijkt mij uitgelezen kans om hier bij aan te sluiten evt. ook met de andere tuinverenigingen. Hoeft niet ( mag wel) nu besproken te worden,  wel belangrijk om dit moment te benutten. 

(Fransien Saalbrink)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Nee

Antwoord:
Er is vanuit het bestuur geen contact met de bewoners van de Buitenhof over de geluidsoverlast van de A7. Leden van Piccardthof kunnen op eigen initiatief aansluiten bij initiatieven uit de wijk. We nodigen je daarnaast van harte uit om met andere leden hierover van gedachten te wisselen in de Klankbordgroep. Je kunt je aanmelden om (eenmalig of desgewenst vaker) aan te schuiven via klankbordgroep@piccardthof.nl.


Vraag:
De sportvelden achter de lijsterbeslaan zijn zo langzamerhand weer open. Afgelopen jaren behalve coronatijd is er veel geluidsoverlast overdag van muziek geweest. Zeker van het hockeyveld. Nou is deze ook nog verplaatst , nog dichter bij Phof. 
De laatste jaren ben ik samen met een buurvrouw regelmatig wezen vragen of de muziek uit kan. Sport 050 geeft duidelijk aan dat het niet mag . Maar helaas was het vragen ,vragen en uiteindelijk  klachten indienen bij sport 050 zonder resultaat. Ik weet dat veel mensen er last van hebben of zich eraan storen, maar niet richting sportvelden of sport 050 reageren. Het zou fijn zijn als er vanuit de vereniging  een gesprek met sport 050 en evt. Sportverenigingen etc zou kunnen plaatsvinden en dat niet een individuele actie van een bewoner moet zijn. Zodat ook de mensen die een huisje vlak aan de sportvelden hebben rustig in hun tuin kunnen zitten zonder geluidsoverlast. Het is iets wat heel P hof aangaat zeker s avonds als het stil is hebben meer lanen hinder ervan. Mijn vraag is dus kan het  gesprek /verzoek voor rust en stilte  vanuit de vereniging gedaan worden.

(M. Bloemhof)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Nee

Antwoord:
Het bestuur zal in gesprek gaan met Sport050 over de overlast die door de versterkte geluidinstallaties wordt veroorzaakt. Het resultaat hiervan zal aan de leden worden gecommuniceerd in een van de volgende nieuwsbrieven.


Vraag:
Wordt de blokhut nog verkocht? Kan weer extra geld op leveren.
Waarom een kaalslag bij ingang Stadspark? Ziet er niet uit zo, lelijke loods in zicht en stukje werktuigen terrein ook een puinhoop, kunnen de tuinlieden wel netter maken.

(Js Grimmius)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja

Antwoord:
Blokhut: op dit moment zijn hier geen concrete plannen voor. Een eventuele verkoop van de blokhut maakt deel uit van een uitgebreider plan voor ver- of nieuwbouw van de gebouwen die Piccardthof in beheer heeft. 
Kaalslag ingang Stadspark: Dank voor het signaal. Het bestuur heeft dit zelf ook geconstateerd en kijkt met de tuinlieden hoe dit aangepakt kan worden. 


Vraag:
Wat is de reden dat de hekken pas om 20:30 uur dicht gaan? Kan dat ook eerder? Bijv. 19:00 uur?

(F. Geraets)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja

Antwoord:
Piccardthof is al sinds jaar en dag voor het publiek geopend tussen zonsopgang en zonsondergang. De automatische sluittijden van de kleine hekken zijn hierop ingesteld. Deze tijden worden niet aangepast.


Vraag:
Waarom is de tuin van een geroyeerd lid leeggehaald en waarom door een extern bedrijf dat veel extra kosten met zich mee heeft gebracht?

(F. Geraets)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja

Antwoord:
Het perceel van een geroyeerd lid moet conform de statuten ‘zwart’ (dus volledig leeg) worden opgeleverd. Dit is veel werk wat niet alleen door de tuinlieden kon worden uitgevoerd. De tuinlieden hebben samen met het externe bedrijf drie dagen gewerkt om het perceel leeg te halen. Het grootste deel van de kosten ging naar de afvoer van de materialen naar de sloop. 


Vraag:
Kunnen er vaker afvalcontainers beschikbaar gesteld worden, gezien het succes vorig jaar. Of kan onderzocht worden hoe de behoefte is en of dit financieel haalbaar is?

(F. Geraets)

Antwoord:
Het bestuur is voornemens om ook dit jaar weer containers te laten plaatsen waar leden hun grofvuil kunnen storten. Ter informatie: dit brengt hoge kosten met zich mee, de kosten voor de huur van de containers in 2020 bedroegen plm. 4000 euro. Het enthousiasme van de leden hierover heeft het bestuur echter doen besluiten om ook dit jaar weer containers te laten plaatsen.
Over de datum waarop de containers worden geplaatst zal in de volgende nieuwsbrief (deze verschijnt op zaterdag 1 mei) worden gecommuniceerd. 


Vraag:
ATV Piccardthof zie ik als een royaal gedekte tafel. Zijn wij met elkaar in staat om het voedsel met ieder levend wezen te delen?
Zo ja, hoe zouden we dat kunnen doen?
Is het niet onze kans om een draaiboek voor ecologisch natuurbeheer voor alle openbare ruimte op ons complex op een voor iedereen toegankelijke plank te hebben liggen?
Dat een beheergroep dit draaiboek natuurbeheer gaat opstellen eventueel in samenwerking met de Gemeente Groningen, Waterschap Noorderzijlvest en Natuurmonumenten?

(Janny van der Woude)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja

Antwoord:
Er zijn in de afgelopen twee jaar meerdere plannen voor Natuurlijk Tuinieren opgesteld. We verwijzen je daarvoor door naar de Tuincommissie. Ook is er sinds enkele weken weer een werkgroep Natuurlijk Tuinieren waar we je, gezien je ideeën, van harte voor uitnodigen om bij aan te sluiten. Contactgegevens zijn op te vragen bij secretariaat@piccardthof.nl.


OVERWEGING
Wellicht om tegemoet te komen aan de eisen van het waterschap is  – tegen het uitdrukkelijk advies van een tweetal onderlegde TC-leden – deze winter door machinaal baggeren schade aangericht aan de Bloementuin en de sloten rondom. De ingreep druist in tegen wat betrokken leden ter plaatse al lange tijd proberen te realiseren (NB op grond van de uitgangspunten van de vereniging, met toestemming van het bestuur) en heeft in hun ogen schade aangericht aan de verhoudingen binnen de vereniging.

Enkelen van hen hebben vervolgens bij het Waterschap Noorderzijlvest navraag gedaan naar de regels voor het onderhoud aan de brede sloot ter plaatse, tussen de Hortensialaan en het eiland in de Piccardthofplas. Uit uitvoerige antwoorden (die we graag ter beschikking stellen aan bestuur en TC) is ons gebleken dat een dergelijke ingreep anno 2020 volstrekt onnodig was.

De sloot is geen schouwsloot en ter plaatse veel breder dan 5 meter. Mogelijkheden te over voor ecologisch beheer zeggen vertegenwoordigers en zelfs handhavers van het Waterschap Noorderzijlvest. Ook in de smallere sloten rondom is in principe meer ruimte voor natuur.

VRAGEN
Is het bestuur om schade aan de natuur in de toekomst te voorkomen bereid zijn groenbeheer te baseren op deze nieuwe inzichten en samen met de vrijwilligers een plan voor (de voortzetting van 20 jaar) extensief beheer op te stellen?

Is het bestuur bereid in de toekomst in te staan voor een zorgvuldige omgang met het kostbaarste goed van de vereniging, zijnde vele uren van onbezoldigd hard werk en toewijding van haar vrijwilligers?
(Dirk de Rijk)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja

Antwoord:
Gezien de inhoudelijke omvang van deze vraag en het feit dat de ALV ditmaal voornamelijk gericht is op besluitvorming nodigt het bestuur je graag uit voor een gesprek waarin je je vraag nader kunt toelichten. Het secretariaat zal contact met je opnemen om een datum hiervoor vast te stellen.  Verder ontvangen we ook graag de correspondentie met het Waterschap voor de tuincommissie en bestuur zodat we meer inhoudelijk kunnen reageren.


Vraag:
Wat is de reden dat het bestuur er niet voor heeft gekozen een reguliere ALV te houden en deze slechts te digitaliseren, wat technisch zeker mogelijk is (bij de FNV namen daar meermaals honderden leden tegelijk aan deel, gebruikmakend van hun spreek- en initiatiefrecht)? 

Antwoord:
De COVID-19 maatregelen staan niet toe om met een grote groep mensen binnen bijeen te komen. Ook de bepalingen ten aanzien van een bijeenkomst buiten zijn niet zodanig dat we een fysieke ledenvergadering konden organiseren, al had het bestuur hier natuurlijk absoluut de voorkeur aan gegeven. De gezondheid en veiligheid van onze leden staat echter voorop.

Acht het bestuur het verantwoord vooruit te lopen op een toekomstige verenigingsstructuur (TC wordt adviescommissie) zonder de leden daar op het geëigende moment, de Algemene Ledenvergadering, daar hun zegje over te laten doen? 

Antwoord:
Dat de structuur van de vereniging verandert is een misvatting. Alleen de naam van de Tuincommissie (en overigens ook voor de Bouwcommissie) verandert. Beide commissies willen niet meer uitsluitend een controlerend orgaan zijn maar vooral ook de leden kunnen bijstaan met vragen en advies. Door het woord ‘Advies’ toe te voegen aan de naam dekt dit de taken van de commissies beter. 

Vindt het bestuur niet ook dat democratie wel wat mag kosten en belooft het daarom de volgende ALV gewoon volgende de statuten te houden (met of zonder internetverbinding), leden daarbij dus in staat te stellen agendapunten aan te dragen en voorstellen aan de ALV ter instemming voor te leggen, waarbij deze voorstellen samen met de definitieve agenda aan de leden worden toegestuurd?
(Dirk de Rijk)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja

Antwoord:
De Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid staat verenigingen toe om een online ALV te houden, ook al staat dit niet in de statuten. Daarover is op de site van de AVVN meer te lezen: https://www.avvn.nl/samen-tuinieren/ondersteuning-besturen/coronavirus. Overigens heeft het de leden vrij gestaan om agendapunten en voorstellen aan te dragen, dit is te allen tijde mogelijk. Ook het indienen van vragen week niet af van de reguliere gang van zaken bij onze ALV’s.
Het is de nadrukkelijke wens van het bestuur om, zodra de situatie rond COVID-19 dit toelaat, de leden weer te kunnen begroeten in ons verenigingsgebouw voor een fysieke ALV.


Vraag:
Is de verenging inmiddels actief betrokken bij de inspraak rond de plannen voor het Stadspark?

En heeft zij inmiddels bij de gemeente haar ongerustheid kenbaar gemaakt over de impact op natuur en natuurvriendelijke recreatie die grootschalige, in de zomer mogelijk zelfs tweewekelijkse concerten op de Drafbaan zullen hebben?
(Dirk de Rijk)
Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja

Antwoord:
Het bestuur is niet betrokken en zal ook niet betrokken zijn bij de inspraak rond de plannen voor het Stadspark. Zorgen en bezwaren van leden kunnen op persoonlijke titel bij de gemeente Groningen worden ingediend. Tenminste één lid heeft dit inmiddels gedaan.