Huisje kopen en lid worden van de vereniging

Het hebben van een tuin en een huisje op de Piccardthof is populairder dan ooit. Tuinieren is lekker ontspannend en het is heerlijk om buiten te werken als je verder vooral binnen zit. Kortom het is heerlijk genieten van een natuurlijke omgeving vlakbij huis.

We kunnen ons goed voorstellen dat je na een bezoek aan de Piccardthof enthousiast bent geworden en overweegt om een huisje te kopen. Best een grote stap, want met het kopen van een huisje word je automatisch lid van de Amateurtuindersvereniging (ATV) Piccardthof, waar het tuinieren centraal staat. Het onderhouden van een tuin kost veel tijd en dat wordt nog wel eens onderschat. Daarom adviseren we je om vooraf goed te overwegen of je hiervoor voldoende tijd vrij kunt maken. Mocht je heel veel zin hebben om met planten, natuur en aarde aan de slag te gaan dan ben je uiteraard van harte welkom.

Als je een leuk huisje hebt gezien en dat graag wilt kopen, dan moeten er eerst een aantal praktische zaken geregeld worden voordat je eigenaar kunt worden. Hieronder hebben we voor je op een rijtje gezet welke stappen er gezet moeten worden om een huisje te kopen en daarmee lid te worden van de vereniging. Let op: het heeft geen zin om rechtstreeks een huisje te kopen zonder tussenkomst van de vereniging. Je kunt namelijk geen huisje en tuin hebben zonder lid te zijn van de vereniging.

Lid worden

  • Je kunt een huisje kopen en daarmee lid worden van onze vereniging als je binnen een straal van 30 kilometer van de stad Groningen woont. Bij het aanvaarden van het lidmaatschap krijg je het tuinadres in huur toegewezen en word je eigenaar van het huisje, de opstallen en de beplantingen. Je wordt dus geen eigenaar van de grond.
  • Je betaalt jaarlijks contributie aan de vereniging. In februari worden door de penningmeester de jaarnota’s verstuurd. Voor de meeste leden komt dit neer op zo’n € 900,- per jaar. Een flink bedrag, vandaar dat we ook de mogelijkheid bieden om in termijnen te betalen.
  • Als je een huisje hebt gevonden en met de verkoper tot overeenstemming bent gekomen dan is de verkoper eerst aan zet. De verkoper meldt via https://www.piccardthof.nl/aanmelding-verkoop-huisje/ dat het huisje verkocht wordt, waardoor we als vereniging kunnen controleren of de bebouwing en de tuin aan de voorschriften voldoen en of de verkoper alle jaarrekeningen heeft betaald. Als er geen bijzonderheden zijn geconstateerd kan het lidmaatschap van de vereniging en daarmee de overdracht van het huisje worden gepland.
  • Als het huisje en/of de tuin niet aan alle voorschriften voldoen kan het lidmaatschap nog niet geregeld worden. Dat is ook het geval als de volledige jaarnota’s nog niet zijn voldaan. De verkoper is ervoor verantwoordelijk dat de noodzakelijke aanpassingen worden verricht en de jaarnota volledig is betaald. Zodra dat het geval is kan het lidmaatschap worden geregeld. Je ontvangt hiervoor dan via mail het verzoek om een aanvraagformulier lidmaatschap in te vullen.

Het kennismakingsgesprek

  • Een week voor een kennismakingsgesprek wordt bekeken welke percelen aan de gestelde voorwaarden voldoen. Deze beoogde kopers / nieuwe leden ontvangen een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek van die maand.
  • De kennismakingsgesprekken staan in principe iedere 3e dinsdag van de maand gepland; je vindt de geplande data hier. Je ontvangt de uitnodiging een aantal dagen voorafgaand aan het gesprek per mail. De gesprekken vinden zoveel mogelijk plaats in het clubgebouw. Als dit niet mogelijk is, dan worden deze online gevoerd.
  • Het kennismakingsgesprek is een groepsgesprek met alle beoogde nieuwe leden van die maand. Hierbij wordt besproken waarom je graag lid wilt worden van de vereniging en wilt gaan tuinieren. Ook word je in het gesprek wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen binnen de vereniging en is er volop gelegenheid tot het stellen van vragen.

Het lidmaatschap en de overdracht van het huisje

  • Tijdens de overdracht wordt het lidmaatschap van de vereniging geregeld en vindt de eigendomsoverdracht van het huisje plaats. De noodzakelijke documenten worden door de partijen ondertekend, zodat deze verwerkt kunnen worden in de ledenadministratie. Daarnaast wordt een aantal praktische zaken geregeld zoals het regelen van een parkeervergunning, de verzekering van het huisje, de jaarrekening en betaal je een éénmalige bijdrage om lid te worden van de vereniging. Pas als alle formaliteiten zijn geregeld en de overdracht van het huisje is afgerond ben je officieel lid van de vereniging.
  • De eigendomsoverdracht van de huisjes vinden in principe iedere 4e dinsdag van de maand plaats; je vindt de geplande data hier. De overdrachten vinden zoveel mogelijk plaats in het clubgebouw. Als dit niet mogelijk is, wordt hiervoor een alternatieve oplossing bedacht. Je ontvangt de uitnodiging een aantal dagen voorafgaand aan de overdracht per mail. Bij de overdracht is ook de verkoper aanwezig. Namens de vereniging sluiten de penningmeester en de Kennismakingscommissie aan.

Belangrijk om te weten als je lid wordt:

Partner lid

Als je het huisje samen met je partner aanschaft, jullie een gezamenlijke huishouding voeren, en/of meerderjarige, inwonende kinderen hebben, kunnen partner en/of kind(eren) ook lid worden. We noemen dit het partner-lidmaatschap. Dit is belangrijk in het geval dat je het huisje in de toekomst op naam van je partner wilt zetten (dan is niet opnieuw inschrijfgeld verschuldigd), en partnerleden kunnen ook bestuurs- en commissiefuncties uitoefenen. Het bijschrijven van partnerleden tijdens de overdracht brengt geen extra kosten met zich mee, maar we moeten het wel even registreren.

Statuten en Huishoudelijk reglement

De regels en richtlijnen van onze vereniging zijn neergelegd in de Statuten en het Huishoudelijk Reglement. Als je lid wordt van de vereniging wordt van je verwacht dat je je aan de regels houdt die in deze documenten staan beschreven.

De Statuten en het Huishoudelijk Reglement kun je hier lezen en/of downloaden:

https://www.piccardthof.nl/documenten/