Vragen en antwoorden ALV 12-11-2022

Onderstaand treft u de vragen aan die door leden van Piccardthof aan het bestuur zijn gesteld ten behoeve van de Algemene Leden Vergadering van zaterdag 12 november 2022. Het bestuur zal trachten zoveel mogelijk vragen voorafgaand aan de ALV te beantwoorden. De resterende vragen zullen zo snel mogelijk na de ALV worden beantwoord.


Vraag 1:

Bij de vorige ALV heb ik een vraag ingediend wat betreft de bijenkasten en de concurrentie dat het oplevert voor wilde bijen. Uit het antwoord op mijn vraag bleek dat bijendeskundige Anne Jan Loonstra hier op in gegaan is. Zijn conclusie was dat het beter zou zijn om het aantal kasten te verminderen waardoor wilde bijen meer kansen krijgen rondom de bijenkasten. Mijn voorstel is om dit uit te voeren voordat het nieuwe voorjaar begint. Wat is er nodig om dit in gang te zetten? Moet hier nog over gestemd worden? En wie beheert de bijenkasten? Uiteraard help ik graag mee indien we hiermee doorgaan.

Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja
(Kayleigh Beard)

Antwoord:
De bijenspecialist zegt ook: “Op het Piccardthof lijkt voldoende voedselaanbod te zijn voor zowel wilde- als honingbijen en zouden ze goed naast elkaar kunnen leven“.

De 4 bijenkasten staan er al zo’n jaar of 15. Van deze vier kasten zijn er slechts twee in gebruik. De honingbijen hebben de wilde bijen in die tijd niet verdrongen. Wij zien op dit moment dus geen reden om bijenkasten te verwijderen en we gaan in ieder geval het aantal niet uitbreiden.
De bijenkasten worden beheerd door de imker. 
Hierover hoeft niet gestemd te worden.  


Vraag 2:

Ik kan helaas niet bij de vergadering zijn omdat ik moet werken. 
Ik heb nog een aantal vragen wat betreft de stukken die zijn meegestuurd.

Onderwerp 1: wat betreft de lijst van kosten en baten. 
Is dit een balans van de begroting?
 Gaat dit over 2021, of over het lopende jaar? Er staat wel 1- 1 2023 achter, maar dat zegt niet zoveel.
 Zou dit niet een balans moeten zijn i.p.v een opsomming, met begrote kosten en baten tegenover werkelijke kosten en baten.  Moet er ook niet een begroting  bij voor 2023 ? Of wordt dit in een andere vergadering besproken? 
Tevens vind ik de post over het onderhoud van de fiets van de tuinlui nogal hoog: 400 euro. Kun je bijna een nieuwe fiets voor kopen, en dat dan elk jaar? Of alleen voor dit jaar?

Antwoord:
De bijgevoegde begroting is een overzicht van de verwachtte kosten en opbrengsten voor het jaar 2023. Het is geen Balans. 
De post “Onderhoud fiets” is voor onderhoud van een elektrische fiets. Is inderdaad aan de hoge kant maar spaart wel kilometervergoeding uit. Hopelijk vallen de kosten voor 2023 lager uit.

Onderwerp 2: de statuten 
Ik ga akkoord  wat betreft  de statuten, mits er nog iets wordt aangepast bij artikel 6 rechten en plichten.  Punt 7 b, zou genuanceerder kunnen. En dan alleen  met betrekking op het gehuurde stuk tuin. Nu lijkt het of ik verplicht ben om alles uit te voeren wat het bestuur of vereniging  van mij vraagt.  Dit zou vrijwillig  moeten blijven. 
En punt 7 c, moet dit niet het bestuur en de algemene leden vergadering  zijn? Ipv alleen het bestuur? 

Antwoord:
De statuten worden in deze ledenvergadering besproken. Er wordt nog niet over gestemd. Mogelijke wijzigingen gaan we in de ALV met elkaar bespreken en ook daarna tot de daaropvolgende ALV, zo ook jouw voorstel. 

Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Nee
(Eyleen Wijsbeek)


Vraag 3:

Ik heb een vraag over de waterafvoer van de huisjes. Ik heb laatst bij mijn huisje ontdekt dat de afvoer van mijn kraantje in mijn huisje op de sloot uitloopt. Ik zit hier al zeker drie jaar en ging er altijd vanuit dat deze aansloot op het riool die daar vlak in de buurt ligt. Ik ontdekte het pas toen ik laatst had geschilderd en de kwast schoongemaakte waarvan ik de verf kort daarna zag drijven in de sloot. Daar schrok ik van en ben met emmers in de weer gegaan om het eruit te vissen. Naast het feit dat ik hierdoor de afvoer ga laten aansluiten op het riool, ga ik tot die tijd geen producten als (eco) afwasmiddel en verf meer gebruiken. 

Maar mijn vraag is daarom ook: zijn er meerdere huisjes die dit zo hebben aangelegd? Ik zie meerdere afvoerbuizen naar de slootjes lopen. Ik heb me door tuinman Ronnie laten vertellen dat dit bedoeld is voor de afvoer van hemelwater. Maar ik heb ook gehoord dat alle huisjes ooit al hun water afvoerden naar de sloot.

Natuurlijk had ik me vanaf het begin beter kunnen verdiepen in mijn afvoer. Maar ik zou willen voorkomen dat er meer (nieuwe) leden zijn die zoiets, net zoals ik, niet door hebben en daardoor wellicht onbewust de omgeving vervuilen. 

Indien er veel huisjes zijn die de kraanafvoer ook op de sloot hebben uitlopen, zouden we misschien als vereniging kunnen overwegen om dit overal te veranderen. Maar indien dit niet bekend is, of mijn situatie is eerder een uitzondering, zou er dan een oproep kunnen worden geplaatst in de nieuwsbrief om mensen hierop te attenderen?

Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja
(Kayleigh Beard)

Antwoord:
Op dit moment hebben wij geen informatie dat er meer gootsteen- of toiletafvoeren niet zijn aangesloten op het riool. Jouw situatie lijkt dus een uitzondering. Als we dat tegenkomen zullen we de leden vragen dit aan te passen.

Het is verantwoordelijkheid van de bewoner om te controleren of de afvoer van kraan- en hemelwater op de juiste wijze gebeurt.
Hemelwater dient (conform het Bouwreglement. Punt c, Hemelwater) geloosd te worden op het oppervlaktewater of direct op te tuin.
Het lozen van huishoudelijk afvalwater op oppervlaktewater is niet toegestaan, dit moet via een aansluiting op het riool.

Het is een goed voorstel om dit breder onder de aandacht te brengen onder de leden, we zullen hier in een volgende nieuwsbrief melding van maken. 


Vraag 4:

1.    Is het mogelijk om voortaan de notulen te ontvangen binnen een maand na de ALV? Tenslotte zijn de notulen met name bedoeld om de leden te informeren. Nu worden de notulen pas na een half jaar verstrekt. In de tussentijd moeten leden gissen wat er besproken is op de ALV. Dit komt een transparante communicatie niet ten goede.  

Antwoord:
Ja.

2.    Is het mogelijk dat de leden op meerdere momenten de gelegenheid krijgen hun opmerkingen te maken en vragen te stellen mbt de statutenwijzigingen? En is het ook mogelijk de stemmomenten mbt de statuten uit te breiden? Eventueel digitaal. Dit om te voorkomen dat een statutenwijziging wordt doorgevoerd obv de stemming van een klein aantal leden.

Antwoord:
Het stemmen over nieuwe statuten is geregeld in de huidige statuten. 
Digitale stemming is in de huidige statuten niet opgenomen en dus geen optie.

De route is op dit moment op basis van de bestaande statuten:

  • Tijdens deze ALV het concept bespreken en aanbevelingen en verbeteringen verwerken
  • Op de volgende ALV een stemming, hier is 2/3e meerderheid vereist. Indien geen 2/3e meerderheid behaald wordt, dan wordt een nieuwe vergadering belegd waarin een gewone meerderheid voldoende is.

3.    De blokhut is blijkbaar al te koop aangeboden voordat de prijs en procedure in meer detail zijn vastgelegd in de ALV. Is het nog mogelijk dit alsnog via de ALV te laten lopen? Dit ivm mijn volgende vraag.

Antwoord:
In de uitnodiging voor de vorige ALV is het voorstel tot verkoop met stemronde aangekondigd. De leden hebben ingestemd met de verkoop van de blokhut met daarbij de voorwaarden zoals ze nu bij aankondiging zijn meegenomen.

4.    Wat is het mandaat van het bestuur om activa van de vereniging te vervreemden? En hoe verhoudt dat zich tot de vaste verkoopprijs van de blokhut? Ik begrijp uit de notulen dat er gestemd is over de verkoop, maar niet over de details. Als mensen bereid zijn meer te betalen, dan geeft het bestuur die actva/meerprijs weg. Als de ALV daar niet over gestemd heeft, dan kan de overeenkomst mogelijk nooit rechtsgeldig tot stand komen en is daarmee nietig. 

Antwoord:
Het mandaat is bij de vorige ALV gegeven (zie vraag 3 hierboven). De voorwaarden zijn als bijlage meegestuurd bij de uitnodiging van de vorige ALV.  Deze zijn tijdens de vorige ALV besproken en er is gezamenlijk besloten dat we niet willen gaan voor prijsopdrijving maar dat iedereen een faire kans zou moeten krijgen om de blokhut te kunnen kopen.

5.    Wat betreft de nieuwe statuten. Tot welke bedrag kan het bestuur beslissingen nemen zonder het aan de alv voor te leggen?

Antwoord:
Er is nu geen maximum opgenomen. Er zijn wel beperkingen opgenomen met betrekking tot onroerend goed en schulden (zie artikel 11.3). Het lijkt ons goed om dit tijdens de ALV te bespreken, bij agendapunt statuten.

6.    Tot slot nog een vraag mbt de nieuwe statuten. Wellicht lees ik het verkeerd, maar ik mis de context. Waar wordt onderstaand artikel 6.7, in de statuten begrensd.  Nu leest het alsof je altijd moet doen wat het bestuur zegt. Neem aan dat daarmee wordt bedoeld “ voor zover die verplichting voorkomt uit de overige artikelen in de statuten”?  
Art 6.7 De leden zijn meer in het algemeen verplicht:
a.    desgevraagd op eerste verzoek volledige en juiste inlichtingen en opgaven te verstrekken aan hetbestuur;
b. al die verplichtingen op zich te nemen casu quo al die werkzaamheden in de vereniging te
verrichten, die door het bestuur of de algemene vergadering aan de leden zijn opgedragen;
c. de aanwijzingen van het bestuur stipt op te volgen;

Antwoord:
De begrenzing zit bij de Algemene ledenvergaderingIn de statuten heb je om te besturen enige slagkracht nodig om iets gedaan te krijgen. Als iemand bijvoorbeeld een steiger in de sloot heeft geplaatst moet een bestuur kunnen stellen dat deze op eerste aanwijzing wordt verwijderd. Het is echter geenszins een vrijbrief om onredelijke eisen te stellen aan leden. De ALV kan een bestuur daar altijd in corrigeren. Bovendien kan een lid met de nieuwe geschillenprocedure een in zijn/haar ogen onredelijke opdracht onafhankelijk laten toetsen.

Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja
(Arjan Smedes)


Vraag 5:

1.  Hoe gaat het bestuur om met het grondwaterpeil? Bomen (bijv. eik, beuk, es, iep)  die in aarde staan, waar het grondwater een halve meter diep of hoger staat, hebben grote kans op rottingsverschijnselen met als gevolg ook grote kans op schade bij harde wind en storm. Blijft het bestuur het grondwaterpeil monitoren en kunt u ingrijpen bij verhoging van het peil?

Antwoord: 
We hebben een werkgroep Water. Deze heeft achterhaald dat de waterstand de laatste jaren door het waterschap op een constant peil wordt gehouden i.v.m. afwatering via de Piccardthofplas en dat ze dat voor de toekomst ook van plan zijn. Wij hebben als vereniging geen invloed hierop. 

2.  Door de aankoop van ons huisje met “Hostahof”, hebben wij een aantal Hosta planten gedoneerd aan de Piccardthof. Deze zijn in een geprepareerd perceeltje in de schaduw van enkele grote bomen terecht gekomen aan de Maluslaan afslag Prunuslaan. Het geheel is nog niet af, al staan de planten er wel gezond bij. Wellicht is het mogelijk er ter informatie een bordje cq. schildje te plaatsen met enige uitleg omtrent de oorsprong van deze collectie en Hosta’s in het algemeen. Hierbij zou ook een bankje kunnen worden geplaatst aan een nog te vormen wandelpad door dit perceeltje.

Antwoord: 
Een leuk idee. Voor uitwerking/aanvraag budget kunt u contact opnemen met de Tuin Advies Commissie

3.  Na de overdracht van ons huisje liepen wij tegen het feit aan, dat de afmetingen van het erf zoals die door de vorige bewoonster waren aangegeven niet strookten met hetgeen onze buurman aangaf als zijnde de erfscheiding. Vandaar onze eerdere vraag aan het bestuur om de juiste grensbepaling van ons erf aan te geven. Onze vraag is nu: Zou het mogelijk zijn voorafgaand aan de overdracht de erfscheidingen duidelijk en onomstotelijk aan te geven, eventueel door kadastrale hulp waarbij door een legitieme instantie de erfscheidingen worden ingemeten en vastgelegd, om narigheid te voorkomen en hierdoor geen enkel misverstand kan optreden bij zowel leden als bestuur van ATV Piccardthof. 

Antwoord: 
Kadastraal opmeten hebben we in het verleden wel eens naar geïnformeerd maar dat kost duizenden euro’s. Bij de overdracht van een perceel wordt geen extra opname gedaan. Dat hoeft ook niet omdat in bijna alle gevallen leden/buren er onderling wel uitkomen als er iets onduidelijk is. Soms wordt, als door begroeiing de erfgrens onduidelijk is, dit bij de overdracht gemeld door de Bouwadviescommissie. 
Mocht er wel onduidelijkheid bestaan over de erfgrens, dan kan een lid de Bouwadviescommissie verzoeken de grenzen nader vast te leggen op basis van de bij de vereniging bekende gegevens. 

(Diana en Harry Smith)


Vraag 6:

Zijn de leden die de projecten verzorgen en vrijwilligerswerk doen op de Piccardthof verzekerd voor ongevallen en aansprakelijkheid?

Antwoord:
Jazeker, Piccardthof is hiervoor verzekerd bij de AVVN. Tuinders of andere vrijwilligers die werkzaamheden namens het bestuur verrichten (dus dit zijn alle vrijwilligers voor de commissies/werkgroepen etc.) hebben automatisch een aansprakelijkheids-, ongevallen- en milieuverzekering. 
Meer informatie is te vinden op de website van de AVVN: https://www.avvn.nl/samen-tuinieren/verzekeringen

Ik wil mijn vraag behandeld hebben tijdens de online ALV: Ja
(Jos Steenmeijer)